Het oude tramstation

Het meest noordelijke dorp van Belgiƫ

Het oude tramstation

Foto's Collectie Rolf van den Broek

Klik op de foto's om ze te vergroten

In 1899 werd de tramlijn Hoogstraten - Meersel-Dreef - Rijsbergen in gebruik genomen.

In Meersel-Dreef bouwde de Antwerpsche Maatschappij voor den Dienst van Buurtspoorwegen een rangeerstation, een magazijn, een herstelplaats. een douanekantoor en een grote schuur. De meeste van deze gebouwen zijn verdwenen, maar het stationsgebouw is goed bewaard gebleven, ook al dient het nu als woonhuis (Oude Tramweg 20).

 

De stoomtram vervoerde vooral goederen en vee, maar was ook het ideale vervoermiddel voor bedevaarders naar het Mariapark. De op komst van de autobus betekende het einde van de tramlijn. Het traject Rijsbergen - Meersel-Dreef werd in 1934 gesloten. Het traject Meersel-Dreef - Hoog straten werd nog tot 1942 bediend door een motortram.

 

Op last van de Duitse bezetter werden toen de tram sporen opgebroken en werd op de oude bedding een weg aangelegd, de Oude Tramweg. Jozef Schellekens (1873-1956), tramman van Meersel-Dreef hielp de lijn van Hoogstraten naar Rijsbergen aanleggen. Zijn zoon tramman Jan Schellekens, (1900-1982), eveneens Drevenier, moest in 1942 de tram rails opbreken.

 

Wie de Oude Tramweg volgt in de richting van Meerle, stoot bij de Mark op de gietijzeren trambrug. Het vee dat vanuit Nederland in Belgiƫ werd ingevoerd, werd over die trambrug naar de quarantainestallen in het gehucht Strijbeek gebracht. De runderen dienden immers40 dagen in quarantaine te blijven om te controleren of ze gezond waren en zo de verspreiding van ziektes te voorkomen.

Het laatste nieuws leest u op

De Hoogstraatse Maand brengt steeds het nieuws van en voor de Drevenier

Meersel-Dreef Nieuws op Facebook houdt alles actueel

Bezoek: Meersel-Dreef Nieuws

Copyright @ Jan Keteleer

Copyright 2017@Jan Keteleer

Contact

Heieinde 30

2328 Meersel-Dreef

Email: contact@meersel-dreef.be

Deel deze pagina