Dreefkermis

Het meest noordelijke dorp van België

Dreefkermis

Planklopen

Klik op de foto's om ze te vergroten

Foto Jef Jacobs

Agenda 2019

Foto's Jan Keteleer

Lang geleden was er een weddenschap tussen gebuurtes om te zien wie het sterkst was bij het touwtrekken. Beide partijen namen plaats, elk aan een andere oever van De Mark, en de strijd kon beginnen. De verliezers vielen in De Mark tot groot jolijt van de winnende partij en de andere Dreveniers.


Deze weddenschap was het ontstaan van  Dreefkermis dat jaarlijks aanvangt bij de tweede zaterdag van juli en vier dagen duurt tot en met dinsdag.


Tijdens deze dagen zijn er verschillende evenementen, kermiskramen, optredens en wordt er een ware strijd gevoerd tussen de gebuurtes met een klein theaterstukje en volksspelen zoals het planklopen, het golfspel, eierlopen, paapgooien … met als doel, zoals het ontstaan, als het beste en sterkste gebuurte uitgeroepen te worden.

zaterdag 13 juli KINDERSPELEN 13.30 - 16.00 uur

13.30 u  Kinderspelen in de Sint - Annastraat (tot 16.00 u)

15.30 u  Kermis inzet vanaf 15.30 door de fanfare en oud-leden van de drumband

20.00 u  KLJ - Feest in de tent ter hoogte van het kermisplein



zondag 14 juli

11.30 u  Viering v.d. start v.d. kermis in de Sint Luciakapel

14.00 u  KLJ Terras met live-muziek ter hoogte van de kermis tot 19.00 uur

16.00 u  Live-optreden van Roger van Meer & Björna bij ’t Jachthuis

20.00 u  (Live-) muziek bij Café De Dreef



maandag 15 VOORSTELLING + PLEINSPELEN 13.00 - 18.00 uur

13.00 u  Samenkomstbij Jansen&Jansen

13.15 u  Voorstelling thema's aan jury

14.30 u  Vertrek naar Paterswielplein (plein van kermiskramen)

15.00 u  Aanvang van de verklede kermisspelen

17.45 u  Eindspel in de KLJ-tent

18.00 u  Prijsuitreiking in de KLJ-tent

18.00 u  Aansluitend feest in de KLJ-tent


dinsdag 16 juli LUDIEKE STRAATSPELEN 12.30 - 19.00 uur

12.30 u  Samenkomst bij De Zevenster

12.50 u  Zakspringen en paaldansen bij Zevenster

13.40 u  Watermolenspel naar Café de Dreef

14.00 u  Nagelkloppen bij Café de Dreef

14.50 u  Ei-spel naar Café Den Bud

15.10 u  Lunchspel bij Café Den Bud

16.10 u  Golfspel naar Jansen&Jansen

17.00 u  Vlegelhangen bij Jansen&Jansen

17.30 u  Planklopen naar Koffiehuis Martens

18.00 u  Paapgooien bij Koffiehuis Martens

18.15 u  Buizen-estafette bij ‘t Jachthuis

19.00 u  Prijsuitreiking bij ‘t Jachthuis

Klik hier voor de wedstrijdreglementen in PDF formaat


De kinderspelen
Devoorstellingenn

DE VERSCHILLENDE SPELEN

WATERESTAFETTE

Tussen een kuip en een vat met water staan 5 personen van 1 gebuurte.

Ze hebben 1 klein emmertje.

Het is de bedoeling dat de persoon die bij het vat met water staat, een emmertje vol schept en deze boven zijn of haar hoofd doorgeeft aan de persoon die achter hem staat.

Dit gaat zo verder tot het emmertje bij de laatste persoon is, en deze giet het leeg in de kuip.

Het lege emmertje moet iedere keer weer terug naar de eerste persoon (lopen, gooien, alles mag), die hem weer vult met water, enz.

Speeltijd: 3 minuten.

Na afloop moet de jury de hoeveelheid water bepalen.

Score: meeste water in de kuip, gemeten met een duimstok.


HOEPELSPEL

Deelnemers : 4 vrouwen en 4 mannen per gebuurte.

Spelers staan voor de start op één lijn hand in hand. De laatste speler heeft een hoepel in de vrije hand. Wanneer de start gegeven wordt kruipt de laatste speler door de hoepel , daarna de tweede en zo verder. De laatste speler gaat wanneer de voorlaatste door de hoepel is vooraan staan. Zo bewegen ze naar het keerpunt en terug naar de aankomst.

Het spel eindigt wanneer de laatste persoon over de aankomst is.

Score : Snelste tijd.

Benodigdheden: 30 pingpong balletjes (15 witte voor elk 1 punt, 10 gele voor elk 2 punten, 5 speciale voor elk 3 punten) ,kikkerbadje, water/tuinslang, schuim (zeep/badschuim), bakje om de balletjes in te verzamelen, 5 duikbrillen, mat(ten)

3 personen van elk gebuurt.

Zo veel mogelijk punten (balletjes) verzamelen. Het team met de meeste punten wint.

Eén balletje per speler per keer.

De spelers starten ongeveer vijf meter van het kikkerbadje.

Indien 2 gebuurten evenveel punten hebben, wint het gebuurt met de meeste balletjes.


Vanaf de start mag één speler van elk gebuurt met duikbril op in het met water en schuim gevulde kikkerbadje springen om een pingpongballetje te pakken. Op het moment dat de speler bij de jury aankomt met zijn/haar balletje geeft deze zijn duikbril af aan de volgende speler. Als de volgende speler de duikbril op heeft mag hij/zij naar het kikkerbadje rennen om een balletje te zoeken. De gebuurten gaan door tot het laatste balletje gevonden is.


Het gebuurt het meeste punten verdiend heeft, wint.


Voor de veiligheid worden er enkele matten voorzien onder en naast het kikkerbadje.


PINK PANTY

Dit spel wordt door alle gebuurten tegelijk gespeeld. 6 deelnemers per gebuurt,min 3 vrouwen


De eerste 2 deelnemers knopen de panty om hun hoofd, De 3e en 4e deelnemer knopen de panty om hun middel met de bal aan de voorkant en de laatste 2 deelnemers knopen de  panty om hun middel met de bal aan de achterkant.


Als het startsein wordt gegeven, vertrekt de eerste deelnemer naar de overzijde van het speelveld, hij zwiert hier 1 van de met water gevulde flesjes om ver, steunend op voeten, enkels (niet liggen of knielen of gehurkt) als dit is gelukt rent hij/zij terug naar de startlijn. Als die de startlijn is gepasseerd mag de 2e deelnemer starten. Zo verder tot de 6e deelnemer terug is over de startlijn.


Per team zijn maar 2 panty`s aanwezig dus die van deelnemer 1 moet worden omgeknoopt bij deelnemer 3 en zo verder. Als je niet snel genoeg met knoopt kun je niet van start dus kost het jullie eigen speeltijd.


De winnaar is degene die als eerste met het volledige team over de finish is en alle flessen omver heeft geslingerd.


SJOELBAKKEN

3 personen per gebuurt.

Elk gebuurt komt om de beurt naar de sjoelbak. 3 personen sjoelen om de beurt een schijf.

Het gebuurt met de meeste punten wint. Als de schijf over de helft erin zit, telt het. Op het einde van het spel wordt hier pas naar gekeken.


SCHUIMPONG

Benodigdheden: 30 pingpong balletjes (15 witte voor elk 1 punt, 10 gele voor elk 2 punten, 5 speciale voor elk 3 punten) ,kikkerbadje, water/tuinslang, schuim (zeep/badschuim), bakje om de balletjes in te verzamelen, 5 duikbrillen, mat(ten)

3 personen van elk gebuurt.

Zo veel mogelijk punten (balletjes) verzamelen. Het team met de meeste punten wint.

Eén balletje per speler per keer.

De spelers starten ongeveer vijf meter van het kikkerbadje.

Indien 2 gebuurten evenveel punten hebben, wint het gebuurt met de meeste balletjes.

Vanaf de start mag één speler van elk gebuurt met duikbril op in het met water en schuim gevulde kikkerbadje springen om een pingpongballetje te pakken. Op het moment dat de speler bij de jury aankomt met zijn/haar balletje geeft deze zijn duikbril af aan de volgende speler. Als de volgende speler de duikbril op heeft mag hij/zij naar het kikkerbadje rennen om een balletje te zoeken. De gebuurten gaan door tot het laatste balletje gevonden is.


Het gebuurt het meeste punten verdiend heeft, wint.



WATERMOLENSPEL

- Beurtrol wordt geloot door jury.

- 9 deelnemers (M/V) per gebuurte.

- speeltijd: max. 2 minuten per gebuurte.

- speelwijze: 3 spelers met elk 10 ballonnen werpen deze ballonnen over een ondoorzichtbaar net met een vrije zone van 3 m. aan beide zijden van het net. Aan de andere zijde van het net, lopen drie kruiers met een kruiwagen met elk een passagier; de drie passagiers proberen ballonnen te vangen en bewaren deze in de kruiwagen. Wie welke ballon vangt, maakt niet uit. De ballonnen mogen niet van de grond worden opgeraapt. De kruiers moeten de kruiwagens met 2 handen vasthouden en de poten van de kruiwagen moeten van de grond zijn.

Passagiers mogen met de voeten niet op de grond komen (anders tellen zijn ballonnen niet).

Score: het aantal hele ballonnen na afloop.



COMBISPEL ZAKSPRINGEN EN PAALDANSEN

- 10 deelnemers per gebuurt: 5 mannen + 5 vrouwen.

1 man en 1 vrouw om rond de paal te draaien en 2 maal 2 mannen en 2 vrouwen om te zaklopen.


Deelnemer 1 loopt met het gekookt ei in de mond naar de overzijde en geeft deze aan het jurylid.

Deelnemer 1 draait 10 rondjes met één hand op de paal (1m hoog) en hoofd vlak op die hand en de andere hand op de rug. het hoofd op de paal. Hij ontvangt dan de lepel met ei terug van het jurylid en loopt vervolgens terug naar de start. Moment van passeren van de finishlijn begint team 1 met zakspringen naar de overzijde en rond de paal. Daar wisselen de zakspringers en komt team 2 teruggesprongen. Als team 2 over de startlijn is gekomen gaat de 2e persoon met het ei in de mond naaar de overzijde. Draait hier wederom 10 rondjes rond de paal en rent weer met ei en lepel in de hand terug.


De winnaar is degene die als eerste met het volledige team over de finish is.


Ei kapot: 30 sec. straftijd. Reserve-eieren worden ter beschikking van de jury gesteld.

Score: snelste tijd.



GOLFSPEL

Deelnemers: 2 vrouwen en 3 mannen per gebuurte.

DEEL I:

A start en moet met golfstok de softbal door 2 poortjes tikken en dan verder tot wisselzone.

B moet de softbal door een lange doos spelen en dan verder tot wisselzone.

C moet de softbal ook weer door 2 poortjes tikken en dan verder tot wisselzone.

D moet dan verder met een tennisbal via een buis door een gat in een plank tikken en dan verder tot wisselzone.

De softbal/tennisbal mag niet met de handen worden aangeraakt (= 10 sec. straftijd per keer).

Spelers mogen elkaar niet hinderen (= 10 sec. straftijd per keer).

Eindtijd is score van 5 tot 1.

DEEL II:

Daarna moet E één tennisbal slagen in een scorebord van 1 tot 5 punten totdat de bal in een hole van het scorebord valt (dus men mag aanleggen zoveel als nodig).

Score: de samengestelde puntentelling is het eindresultaat. Jokerverbod Dreef Midden !

Loting plaats op de straat  door Jury.



LUNCHSPEL

5 deelnemers per gebuurte (minimaal 2 dames)

Voor ieder gebuurte staat er een tafel klaar met daarop 5 vaste gerechten, zijnde:

- één bord met een eierkoek en een glas melk

- één bord met 1 boterham met pindakaas en een glas bier

- één bord met een rijstepap (zonder lepel) en een glas cola.

- één bord met een kinderzakje chips en een hard gekookt afgepeld eitje

- één bord met een banaan en een glas tomatensap.

Alle gebuurten starten van achter een getrokken streep op ong. 10 m. afstand van de tafels.

Bij het startsignaal start speler 1 te lopen naar de tafel, eet één van de 5 gerechten op, en toont daarna zijn/haar lege mond aan de Jury.

Na goedkeuring van de jury loopt men terug naar de startlijn, en start speler 2, enz.

Loting plaats door Jury.

Score: beste eindtijd.



EI-SPEL

10 deelnemers (minstens 3 dames) per gebuurte + 5 rauwe eieren per gebuurte die het jurylid bewaart + 1 reserve-ei voor het jurylid, samen in een zes-eier-doosje .

Traject: tussen 2 verkeersdrempels Geiteneinde (180 meter)

Spelwijze: per gebuurte gaan de deelnemers in een rij staat (op zolang mogelijk afstand van elkaar). De deelnemers houden één hand op de rug en in de andere hand de lepel. Het jurylid legt het eerste ei op de lepel van de eerste deelnemer. Deze geeft het ei door aan de tweede deelnemer welke deze aanneemt met de lepel en weer doorgeeft aan de volgende. Als het ei is doorgegeven; gaat de deelnemer weer achteraan aansluiten. Deelnemers mogen niet lopen met ei. Aan het keerpunt gaat men de andere richting uit.

Opgelet : Steeds verder lopen achter de rug van de deelnemers !

Beoordeling: als het ei valt (het ei mag niet gevangen worden), telt de jury 10 strafsec. bij de totaaltijd. De jury brengt een nieuw ei in het spel waar het vorige ei stuk ging; gebeurt dit bij de overdracht, dan wordt het ei op de lepel van de gever gelegd, niet op de ontvanger.

Zijn de 5 eieren op (= kapot), dan stopt het spel voor dit gebuurte.


Punten: het gebuurte die het parcours het snelst heeft afgelegd + strafseconden.

Laatst: het gebuurte dat de 5 eieren stuk heeft laten vallen voor het einde van het parcours en de kortste afstand heeft afgelegd (strafsec. speelt dan geen rol).



VLEGELHANGEN

- Ploeg van 2 personen (1 heer en 1 dame) per gebuurte + 1 gebuurteploeg (5 personen waarvan minstens 1 dame)

- De eerste 2 series worden door alle 5 ploegen gelijktijdig gespeeld. (1 mannenseries + 1 damesserie)

- Zodra de laatste speler van de eerste serie heeft losgelaten, volgt de volgende serie .

- De spelers mogen bij de start de vlegel tussen de borst(en) en arm klemmen.

- Het spel wordt gespeeld met blote handen en zonder hulpmiddelen.

- Iedere serie wordt door de jury beloont met punten van 1 tot 5, naargelang wie het langst blijft hangen.

- De 4de serie wordt gespeeld door elk gebuurte afzonderlijk : 5 personen (waarvan minstens 1 dame) blijven zolang hangen als zij kunnen: hun 5 verschillende chrono's worden samengeteld om de uitslag te bepalen ten opzichte van de andere gebuurten.

- De puntendeling is als volgt: 3 series : 5/4/3/2/1 punt

      4° serie: 10/8/6/4/2 punten

- Winnend gebuurt is het gebuurt met het hoogste aantal punten

- Loting van de hangorde der gebuurten.



PLANKLOPEN

- De ploegen gaan gelijktijdig van start, loting startplaats

- Afmetingen planken: lengte 4 meter

breedte11 à 12 cm

dikte2 à 2,5 cm

- Start van het planklopen is ergens in het midden tussen Moskes en Koffiehuis Martens.

(ter hoogte van Jansen&Jansen? Heieinde zet klaar en beslist). 

- De spelers moeten met hun voeten op de planken blijven (voet uit plank : stoppen & opnieuw starten).

- In het parcours worden 2 hindernissen ingebouwd:

1) Een hindernis waar men de planken moet schransen, dwz men moet met gespreide benen over de hindernis, aan beide zijden van de hindernis passeert de plank.

2) De tweede hindernis is een koord (elastiek) waar men onderdoor moet zonder deze te raken. De koord hangt op ongeveer 1m40cm. hoogte. Opgelet voor passerend verkeer !!


Na de twee hindernissen is er een drinkpauze. Elk jurylid krijgt een kratje met 6 drankjes (4 pintjes & 2 plat waters) in plastic bekers, die de 6 lopers één voor één volledig moeten uitdrinken. Als de laatste zijn consumptie op heeft, mogen de lopers pas verder richting Finish-lijn.

- De ploeg die reglementair het eerste aankomt is winnaar. Elk gebuurt moet met gans de plank over de aankomstlijn zijn.


PAAPGOOIEN

-Ploegen van 4 personen waarvan de gezamenlijke leeftijd minimum 150 jaar moet bedragen; haalt men deze leeftijd niet dan wordt het puntenaantal vermenigvuldigd met een coëfficiënt (bv 100 jaar geeft 50 punten x 100/150 = 33 punten).

- Het spel wordt per gebuurt afgewerkt, loting volgorde.

- De deelnemers moeten met een schijf (geen hamer) een paaltje omgooien waarop een dobbelsteen ligt; bij het omvallen geeft de dobbelsteen het aantal punten aan

- De werpafstand is 5 meter, hoogte paaltje 20 cm.

- Iedere speler mag 3 maal gooien.

- Het spel wordt gespeeld om het meeste aantal punten (ogen).

- Meersel begint!


NAGELKLOPPEN

- Ploegen van 6 personen waarvan minstens 2 vrouwen

- Ploegen stellen zich op aan de startstreep.

- Bij het startsignaal loopt de eerste persoon naar de blok waarin de nagel vooraf klaar gezet is

- Hij/Zij klopt 1 X op de nagel . Opgelet. De nagel mag vooraf niet aangeraakt worden met de                               hamer. Indien dit wel gebeurd mag hij/zij niet slaan.

-De deelnemers die terug komt van het kloppen dient achteraan de rij aan te sluiten. Elke deelnemer die voorkruipt wordt teruggestuurd zonder te mogen kloppen !!!

- Dan loopt de deelnemer terug en bij over schreiden van de startstreep mag de tweede deelnemer starten.

- Wanneer de nagel krom is mag de deelnemer die  hem krom geklopt heeft hem rechten maar mag niet op de kop van de nagel slaan.

- Indien iemand toch tweemaal op de kop slaat moet de volgende deelnemer wel aanlopen maar mag niet slaan op de nagel.

- Winnaar is diegene die de nagel eerst volledig in de blok geklopt heeft.

- Enkel de jury bepaald wanneer de nagel volledig weg is !!!



Het laatste nieuws leest u op

De Hoogstraatse Maand brengt steeds het nieuws van en voor de Drevenier   

Bezoek: www.demaand.be


Meersel-Dreef Nieuws op Facebook houdt alles actueel

Bezoek: Meersel-Dreef Nieuws

Contact

Heieinde 30

2328 Meersel-Dreef

Email: contact@meersel-dreef.be

Deel deze pagina

Copyright 2019@Jan Keteleer